Motor arıza göstergesinin asıl sebebi, motorda oluşan anormal bir durum sonucu, egzozdan çıkan zararlı gazlarda meydana gele
artışın kişi tarafından fark edilmesi ve en kısa zamanda bu sorunun
giderilmesinin sağlanmasıdır. Motor, araçtaki birden çok sensör (algılayıcı),
aktivatör (uygulayıcı), elektronik donanım ve mekanik sistemlerin uyum içinde
ve problemsiz olması ile sorunsuzca çalışır. Bunların herhangi
birisinde aksaklık olması durumunda, motorun çalışması bozulur ve motor arıza lambası
yanar.
Çok az sıklıkta olsada bazen anlık bir problemden dolayı,
motorun çalışmasında ve performansında hiç bir anormallik olmamasına
rağmen arıza göstergeleri yanabilir. Sistemdeki parçaların herhangi birinde meydana gelen
kısa süreli bir iletişim bozukluğu, temassızlık, ECU'ler arası iletişimde anlık
kesinti vb. göstergenin yanmasına neden olabilir. Sistem bu arızaları mantıksal denemeden geçirir ve tekrarlanıp tekrarlanmadıklarına bakar, bunun için bir kaç test sürüşü gerekebilir ve arızanın devam etmediği anlaşılırsa, sistem arıza
ışığını kendiliğinden söndürebilir. Bu esnada aslında neler olup bittiğini
anlamak için aracın öze bir aygıta: diyagnostik cihazına bağlanması gerekir.
Motorla ilgili olduğunda
genelde sarı renkli ve motor şeklinde arıza lambası yanar.
Arıza göstergesine; MIL
(Malfunction Indicator Light- Arıza Gösterge Işığı) da denir.
Bazen ikaz ışığının sembolün içerisinde (Motoru kontrol et) şeklinde yazı
olabilir.
Geçici Arıza: Bazı duurmlarda arıza,
elektronik donanımdaki anlık bir temassızlık veya anlık bir durum sebebiyle
yanar, arıza tekrar etmez, buna geçici arıza denir, bu arıza
bilgisayarla (diyagnostik cihazı ile silinmesi gerekir ve geri gelmez.
Bazı modellerde ECU yazılımı sayesinde, bunun geçici bir aksaklık olduğu anlaşılır
kendiliğinden söndürülür, bunun için ECU, motorun çalışmasını saat, devir sayısı, km si bakımından
takip eder; eğer tekrarlanmıyorsa arıza ışığını söndürür. Bazı modeller de diyagnostik yazılımları daha arıza kaydını silerken bunun bir
kalıcı arıza olduğunu belirtir ve silmeyi reddeder veya sildikten hemen sonra
arızanın silinip silinmediğini kontrol eder ve kalıcı arızaysa arızayı tekrar
getirir.
Bazen anlık bir sorunu
düzelttiğinizde arıza lambasını söndürürsünüz, örneğin; fren hidrolik sıvısı az ikaz lambası yandı, tamamladığınızda söner veya depo kapağı tam kapanmadı ikaz
lambası yandı, sıkarsınız bir süre sonra söner veya bir elektronik parçanın
soketi çıktı, takarsınız bir süre sonra söner. Bazen motorun
çalışmasında-performansında hiçbir değişiklik hissedilmez fakat motor arıza
lambası (belki beraberinde bir kaç arıza lambası daha), yanabilir; bazen
elektronik sistemin çalışmasındaki kısa kesinti sebebiyle böyle durumlar
olabilir: kontağı kapatıp motoru tekrar çalıştırmak (bunu birkaç kez denemek),
bir süre yolculuğa devam etmek veya farklı zamanlarda bir kaç kez seyahat
etmek, arıza lambasını söndürebilir, sistem sorunun geçici olduğundan emin
olmak için böyle farklı çalışmaları içeren sınamalar yapar, baktı ki her şey
normal, arıza ışığını söndürür, bu durumlar marka ve modele göre değişiklik
gösterebilir. .
Kalıcı
Arıza: Bu arıza devam eden (sürekli) bir
arıza olduğu anlamına gelir, silinse bile geri gelir veya silinmesi reddedilir.
Bu şu demektir, arızayı tespit edip sorunu çözmeden bu arıza gitmeyecektir.
Bu durumda önce arızalı parçaya tamir-değişim işlemi yapılır, daha sonra arıza
hafızası tekrar silinir, normal olarak arıza hafızasının silinmesi beklenir,
arıza tekrar çıkmıyorsa sorun ortadan kalkmıştır fakat yine de mutlaka bir sürüş testine çıkılmalı veya motor arızanın tipine göre çeşitli durumlarda
çalıştırılıp, arızanın geri gelmediğinden, arıza lambasının yanmadığından emin
olunmalıdır.
genellikle
lpg'li araçlarda kötü afr ayarından yanar, bazı kullanıcılar
sürekli bu ışıkla gezer.
Motorla
ilgili 4 ana sistem : yakıt sistemi, ateşleme sistemi, hava emiş sistemi, egzoz sistemi ,bunlardan birinde bir
sorun olduğunda Motor arıza lambası yanabilir.
Bu 4 sistemde de doğrudan motorun çalışmasına yönelik
problemler söz konusudur. Bunlardan herhangi birinde bile sorun
oluştuğu anda bu motorun sağlıklı çalışmadığı ve hasar görebileceği anlamına gelmektedir. Bu nedenle de motor arıza ışığın yanma durumunda ilk olarak akla bu sistemlerden
birinde sıkıntı olduğu gelmelidir. Nadiren de olsa bazen anlık ve geçici bir
problemden dolayı, motorun çalışmasında ve performansında hiç bir anormallik
olmamasına rağmen arıza lambaları yanabilir. Sistemdeki parçalarda
meydana gelen kısa süreli bir iletişim bozukluğu, temassızlık, ECU'ler arası
iletişimde anlık kesinti vb. arıza lambasını yakabilir. Bu nedenle cihazlarla
kontrol en kesin tanı yöntemidir Aracınıza öze diyagnostik
cihazıyla
kontrol edildiğine kesin sebep ortaya çıkar
Abi 2006 model polo var.. 1.4 trendline manuel vites benzinli. Önce araç hafif yığılma yaptı ve EPC lambasi yandı. Bir kaç gün sonra ise motor ariza lambası yandı. Sorun ne olabilir. Teşekkür ederim
YanıtlaSil