Motor arıza gösterge lambası neden yanar?

 

Motor arıza göstergesinin asıl  sebebi, motorda oluşan anormal bir durum sonucu, egzozdan çıkan zararlı gazlarda meydana gele artışın kişi tarafından fark edilmesi ve en kısa zamanda bu sorunun giderilmesinin sağlanmasıdır. Motor, araçtaki birden çok  sensör (algılayıcı), aktivatör (uygulayıcı), elektronik donanım ve mekanik sistemlerin uyum içinde ve problemsiz olması ile sorunsuzca çalışır. Bunların herhangi birisinde aksaklık olması durumunda, motorun çalışması bozulur ve motor arıza lambası yanar.

Çok az sıklıkta  olsada bazen anlık  bir problemden dolayı, motorun çalışmasında ve performansında hiç bir anormallik olmamasına rağmen arıza göstergeleri  yanabilir. Sistemdeki parçaların herhangi birinde meydana gelen kısa süreli bir iletişim bozukluğu, temassızlık, ECU'ler arası iletişimde anlık kesinti vb. göstergenin yanmasına neden olabilir. Sistem bu arızaları mantıksal denemeden  geçirir ve tekrarlanıp tekrarlanmadıklarına bakar, bunun için bir kaç test sürüşü gerekebilir ve arızanın devam etmediği anlaşılırsa, sistem arıza ışığını kendiliğinden söndürebilir. Bu esnada aslında neler olup bittiğini anlamak için aracın öze bir aygıta: diyagnostik cihazına bağlanması gerekir.

Motorla ilgili olduğunda genelde sarı renkli ve motor şeklinde arıza lambası yanar. 

Arıza göstergesine; MIL (Malfunction Indicator Light- Arıza Gösterge Işığı) da denir.

Bazen ikaz ışığının sembolün içerisinde  (Motoru kontrol et) şeklinde yazı olabilir.

Geçici Arıza: Bazı duurmlarda arıza, elektronik donanımdaki anlık bir temassızlık veya anlık bir durum sebebiyle yanar, arıza  tekrar etmez, buna geçici arıza denir, bu arıza bilgisayarla (diyagnostik cihazı ile silinmesi gerekir ve geri gelmez. Bazı modellerde ECU yazılımı sayesinde, bunun geçici bir aksaklık  olduğu anlaşılır kendiliğinden söndürülür, bunun için ECU, motorun çalışmasını saat, devir sayısı, km si  bakımından takip eder; eğer tekrarlanmıyorsa arıza ışığını söndürür. Bazı modeller de diyagnostik yazılımları daha arıza kaydını silerken bunun bir kalıcı arıza olduğunu belirtir ve silmeyi reddeder veya sildikten hemen sonra arızanın silinip silinmediğini kontrol eder ve kalıcı arızaysa arızayı tekrar getirir.

 


Bazen anlık bir sorunu düzelttiğinizde arıza lambasını söndürürsünüz, örneğin; fren hidrolik sıvısı az  ikaz lambası yandı, tamamladığınızda söner veya depo kapağı tam kapanmadı ikaz lambası yandı, sıkarsınız bir süre sonra söner veya bir elektronik parçanın soketi çıktı, takarsınız bir süre sonra söner. Bazen motorun çalışmasında-performansında hiçbir değişiklik hissedilmez fakat motor arıza lambası (belki beraberinde bir kaç arıza lambası  daha), yanabilir; bazen elektronik sistemin çalışmasındaki kısa kesinti sebebiyle böyle durumlar olabilir: kontağı kapatıp motoru tekrar çalıştırmak (bunu birkaç kez denemek), bir süre yolculuğa devam etmek veya farklı zamanlarda bir kaç kez seyahat etmek, arıza lambasını söndürebilir, sistem sorunun geçici olduğundan emin olmak için böyle farklı çalışmaları içeren sınamalar yapar, baktı ki her şey normal, arıza ışığını söndürür, bu durumlar marka ve modele göre değişiklik gösterebilir.  .

 

Kalıcı Arıza: Bu arıza  devam eden (sürekli) bir arıza olduğu anlamına gelir, silinse bile geri gelir veya silinmesi reddedilir. Bu şu demektir, arızayı tespit edip sorunu çözmeden bu arıza gitmeyecektir. Bu durumda önce arızalı parçaya tamir-değişim işlemi yapılır, daha sonra arıza hafızası tekrar silinir, normal olarak arıza hafızasının silinmesi beklenir, arıza tekrar çıkmıyorsa sorun ortadan kalkmıştır fakat yine de mutlaka bir sürüş  testine çıkılmalı veya motor arızanın tipine göre çeşitli durumlarda çalıştırılıp, arızanın geri gelmediğinden, arıza lambasının yanmadığından emin olunmalıdır.

genellikle lpg'li araçlarda kötü afr ayarından  yanar, bazı kullanıcılar sürekli bu ışıkla gezer.

 

Motorla ilgili 4 ana sistem : yakıt sistemi, ateşleme sistemi, hava emiş sistemi, egzoz sistemi ,bunlardan birinde bir sorun olduğunda Motor arıza lambası yanabilir.
Bu 4 sistemde de do
ğrudan motorun çalışmasına yönelik problemler söz konusudur. Bunlardan herhangi birinde bile sorun oluştuğu anda bu motorun sağlıklı çalışmadığı ve hasar görebileceği anlamına gelmektedir. Bu nedenle de motor arıza ışığın yanma durumunda ilk olarak akla bu sistemlerden birinde sıkıntı olduğu gelmelidir. Nadiren de olsa bazen anlık ve geçici bir problemden dolayı, motorun çalışmasında ve performansında hiç bir anormallik olmamasına rağmen arıza lambaları yanabilir. Sistemdeki parçalarda meydana gelen kısa süreli bir iletişim bozukluğu, temassızlık, ECU'ler arası iletişimde anlık kesinti vb. arıza lambasını yakabilir. Bu nedenle cihazlarla kontrol en kesin tanı yöntemidir Aracınıza öze diyagnostik cihazıyla kontrol edildiğine kesin sebep ortaya çıkar

 

Yorumlar

  1. Abi 2006 model polo var.. 1.4 trendline manuel vites benzinli. Önce araç hafif yığılma yaptı ve EPC lambasi yandı. Bir kaç gün sonra ise motor ariza lambası yandı. Sorun ne olabilir. Teşekkür ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder