Turbo Arıza Nedenleri Nelerdir?
Turbo şarj, motorun en zorlu çalışma şartlarında
çalışan parçalarından biridir. Egzoz
gazlarından doğrudan etkilenen türbin
kanatçıkları yüksek sıcaklık altında çalışmak zorundadır.
Turbo şarjın yağlanması, motor yağıyla gerçekleşmektedir.
Motor yağı, turbonun gövdesinde bulunan mil yatağına basılır, yağ gövdenin
içindeki yağ kanallarından geçerek, yatakları ve burçları yağlayarak
turbodan çıkar. Turbo mili bu yağlama sayesinde bir yağ filminin üzerinde
dönmektedir. Yağ filminin oluşmaması ve yetersiz yağlama, milin yataklara sürtmesine neden
olur.
Yetersiz Yağlama: Turbo şarjlı araçlarda yağın
eksilmemesine özen gösterilmelidir.
Yağlamanın yetersizliğine göre, mil ve
yataklar sürtünerek aşınabilir, boşluk yapabilir, ses yapabilir. Turbo mili ve
yataklarında boşluk oluşması, motor yağının emme manifolduna veya egzoz
borusuna kaçmasına neden olur. Bu durumda motor hızlı bir şekilde yağ eksiltecektir. Yağın emme manifolduna
kaçak yapması, motorun yağ yakmasına ve egzozdan beyaz duman atmasına sebep
olur. Yağın egzoz borusuna kaçması, katalitik konvertörün, partikül filtresinin
tıkanmasına sebep olabilir.
Kalitesiz Yağ Kullanılması: Mutlaka üretici
firmanı önerdiği özellikteki yağ kullanılmalıdır. Turbolu motorlar için yağın
sentetik olması önemlidir. Kalitesiz yağ, yüksek sıcaklıkta yağlama özelliğini
kaybeder, viskozitesi turbo için uygun olmaz, turbo yataklarını yeterince
yağlayamaz, turbo arıza yapar. Yağın içinde bulunabilecek pislik ve parçacıklarda,
turbo yataklarını bozabilir.
Yağ Değişiminin Zamanında Yapılmaması: Periyodik
bakım zamanlarına dikkat edilmesi gerekir, motor yağı azaldığında veya çok geç
değiştirildiğinde, yağın özelliği kaybolacağından dolayı, turbo arızasına sebep
olabilir.
Turbo Mili – Yataklar ve Burçların Boşluk
Yapması: Bazen bir arızadan kaynaklanmasa bile, turbonun kullanımından
dolayı zamanla mil-yatak-burçlar aşınabilir, boşluk yapabilir. Bu durumda turbo
ötme sesi yapacaktır. Turbo tamir edilebilir.
Turbo milinin yataklar ve burçlara boşluk yapması,
milin eksenel gezinti yapmasına sebep olabilir. Bu durumda türbin kanatçıkları
veya kompresör kanatçıkları, turbonun salyangoz gövdesine içerden sürtmesine
sebep olabilir. Bu durumda kanatçıklar ezilir bükülür, turbo yeterli hava
beslemesi yapmaz, çekiş düşer, yakıt artar.
Turbo Hava Girişine Katı Parçaların Girmesi: Turbonun
hava girişine katı yabancı parçacıkların girmesi (metal parçacıklar), çok hızlı
dönen kanatçıkların yamulmasına veya kırılmasına sebep olur. Egzoz tarafındaki
türbin kanatçıklarına da yabancı katı parçacıkların çarpması, kanatçıkları
bozar.
Aşırı Yüksek Sıcaklıktaki Egzoz Gazı: Egzoz
gazının çok sıcak olması, motorun aşırı sıkıştırılması, turbonun yetersiz
soğutulması, turbo milinin yataklarını bozabilir, salyangoz gövdenin eğilmesine
ve kanatçıklara sürtmesine sebep olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder